Så får du tassarna att hålla hela jaktsäsongen

Under jaktsäsong utsätts hundens tassar för enorm påfrestning. Snårig terräng, ojämn mark samt hårt underlag såsom sten och skare gör att trampdynorna slits. Vanliga besvär som jägare vittnar om är att trampdynorna spricker, att trampdynan nöts upp och ömmar samt att tassarna i vissa fall skadas av terrängen så pass att de blir infekterade*. Om trampdynan väl slits kan det ofta ta lång tid för återhämtning.

Vad gör jag om jag märker att tassen håller på att bli infekterad?

När en hund håller på att få en infektion så börjar det klia. Det första tecknet som du som hundägare brukar lägga märke till då är att hunden kliar och slickar på tassen. Ofta eskalerar kliandet och därefter är det vanligt att det ser irriterat ut och blir rött mellan trampdynorna. Om tillståndet förvärras kan det även bli sårigt mellan trampdynorna eller på tassarna.

Vad gör jag om jag märker att tassen håller på att bli infekterad?

Om hudbarriären väl skulle brytas kan bakterier lättare få fäste och tassen kan då bli infekterad. Då är det viktigt att rengöra med bakteriedödande medel innehållande t.ex. klorhexidin. Det vanligaste är att man tvättar tassen med en 2%-ig klorhexidinlösning, låter den verka i 15 minuter och sedan sköljer av tassen. Detta upprepas flera gånger i veckan fram till att tassen är återställd. En procedur som kan vara svår att genomföra i praktiken. Genom att istället spraya Emollivet PAW+ kan du som hundägare enkelt utföra tassvård dagligen. Emollivet PAW+ är en antiseptisk mjukgörande spray som både innehåller fosfolipider från sojaböna som mjukgör hud samt bakteriedödande klorhexidin. Om tillståndet förvärras eller blir återkommande ska alltid veterinär kontaktas.

Vad kan jag som hundägare göra för att se till att tassarna hålls i bra skick?

Nyckeln för att få tassarna att hålla är att se till att hudbarriären förblir intakt. Det fettlager som finns på det översta hudlagret är oerhört väsentligt för hudens funktion och det kan stärkas genom att tillföra fetter som håller tassarna mjuka. Många använder sig av kladdig tassalva som ofta kan vara svår att applicera. Genom att i stället spraya Emollivet PAW+ kan du som hundägare enkelt och snabbt ta hand om tassarna såväl som daglig rutin hemma som i skog och mark.

*Från Emollivets studie där över 100 hundägare intervjuades och fick testa Emollivet PAW+

Bilder är av Tobias Thorén, följ honom här på @Parimner

Faktagranskad av