Djurhälsobolaget Emollivet tar steget in på hundmarknaden och lanserar spray för hundar med torra, irriterade eller infekterade tassar

GÖTEBORG, den 27:e oktober 2022 – Emollivet tar steget in på hundmarknaden och lanserar idag Emollivet PAW+. En mjukgörande och bakteriedödande spray för hundar med torra, irriterade eller infekterade tassar. Produkten har utvecklats i nära samarbete med veterinär och över 100 hundägare med målet att skapa en enkel och effektiv lösning som kan användas i vardagen. Produkten finns nu tillgänglig för den svenska marknaden genom Emollivets e-handel.

Torra tassar, torrsprickor, skavsår, röda och irriterade trampdynor är vanliga tassproblem som många hundägare ställs inför. När hunden drabbas av dessa hudproblem är det viktigt att rengöra och mjukgöra tassarna regelbundet så att bakterierna inte får fäste och tillståndet förvärras. De metoder som idag används för att få bukt med problemen är främst salvor och schampon. Produkter som är omständliga att applicera och kan skapa stress både för hunden och hundägaren.

Emollivet lanserar nu Emollivet PAW+. En antiseptisk mjukgörande spray för hundar med torra, irriterade eller infekterade tassar. PAW+ sprayas direkt på det drabbade området och torkar snabbt. Det tar bara några sekunder att applicera och sprayen kommer lätt åt i trånga utrymmen såsom mellan trampdynorna och i torrsprickor. Då ingen tvätt krävs kan tassvården enkelt utföras på språng. Sprayformatet gör att du som hundägare inte behöver röra det drabbade området i onödan, vilket skapar mindre irritation för hunden och mindre kladd för dig som djurägare.

- Vi vet hur kämpigt det är att duscha sin hund eller applicera tassalvor på svåråtkomliga ställen. Med PAW+ kan hundägaren enkelt och snabbt utföra tassvård dagligen. Vi är idag väldigt stolta över att kunna erbjuda en lösning som har potential att underlätta vardagen för så många hundar och dess hussar och mattar, säger Stina Linge, VD Emollivet.

Produkten bygger på den patenterade formuleringsplattformen AKVANO® och har utvecklats i nära samarbete med veterinär, lipidexperter och över 100 hundägare. Sprayen innehåller klorhexidin som rekommenderas av veterinär när hudinfektioner uppstår, samt mjukgörande lipider från sojaböna som återställer hudbarriären.

PAW+ är den andra produkten som Emollivet lanserar för djurmarknaden. Tidigare i våras lanserades Emollivet COMBI – en antiseptisk mjukgörande spray för hästar med mugg, rasp och skorv. En spray som har genererat stort intresse hos hästägare och har redan sålts till över 1000 hästägare i Sverige.

Sold out