När vi startade vår resa på Emollivet insåg vi tidigt att det fanns en klyfta mellan djurägarnas behov och de produkter som fanns tillgängliga på marknaden. När du besöker en veterinär får du rekommendationer baserade på kliniska tester och utvalda produkter efter effektivitet, men sällan vägs ytterligare en väldigt viktig aspekt in – vardagen. Hur upplever ditt husdjur produkten? Är den enkel att använda?
Av djurägare för djurägare
Så för att skapa produkter som verkligen passar just ditt, djurägarnas behov, beslutade vi oss för att vända oss just till dig – du som interagerar med produkterna dagligen. Hur kan vi tillsammans skapa produkter som verkligen är praktiska, effektiva och lätta att använda för att på så sätt minska klyftan mellan produkt och användare?
I första steget i vår produktutvecklingsmodell intervjuar vi 100 djurägare om hur de idag hanterar utmaningar såsom torra tassar på sin hund eller hur de tar hand om mugg på sin häst. I nästa steg får kunderna möjlighet att proova våra produkter för att se om de ger en lösning på utmaningarna.
Efter testperioden arbetar vi tillsammans med kunderna för att identifiera och förstå eventuella förbättringsområden på produkterna baserade på användarupplevelserna. Det kan handla om allt från produkternas doft, djurets upplevelse eller den faktiska tiden det tar att använda produkterna. Efter feedback har vi bland annat introducerat ett tystare sprayhuvud på ”PAW+” för en skonsammare applicering och i ett annat fall justerat sprayflaskornas storlek för att finna en perfekt balans mellan mängd, pris och smidighet vid användning.
Feedback blir till lösningar
När vi vidareutvecklat våra produkter så skickar vi återigen ut de nya produkterna till kunderna för att skapa en kontinuerlig innovations-loop. Har utvecklingen haft önskad effekt? Finns det nya förbättringsmöjligheter eller nya behov? Genom metoden kan vi utvärdera, finjustera och skapa en koppling mellan teori och praktik för att ständigt utveckla produkterna både för effektivitet men också för vardagen.
Vill du också vara med och forma framtidens produkter och ingå i vår testgrupp? Genom 100/100-modellen bygger vi broar, där feedback blir till lösningar. Vi tar mer än gärna emot intresserade deltagare som vill vara med att utveckla produkter med oss! Kontakta oss på info@emollivet.se.